WHAKATANE vr. 4 jan. 2013 - Reisverslag uit Te Araroa, Nieuw Zeeland van Hans en Jeanneke Callaars - WaarBenJij.nu WHAKATANE vr. 4 jan. 2013 - Reisverslag uit Te Araroa, Nieuw Zeeland van Hans en Jeanneke Callaars - WaarBenJij.nu

WHAKATANE vr. 4 jan. 2013

Door: Jeanneke

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jeanneke Callaars

04 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Te Araroa

Ik merk dat ik oud wordt. Mijn petekind wordt vandaag VIJFTIG!!!!
Van harte gefeliciteerd Sarah van me!!!!!

Na een heerlijke nachtrust, misschien ook dankzij de Hot Pools, worden we pas om 9 uur wakker. Na het ontbijt stelt Colleen ons haar plannen voor vandaag voor, als we wat anders willen moeten we het wel zeggen. Als eerste gaan we naar Opoho Beach om wat te wandelen. Onderweg stoppen we om een foto te maken van White Island, waarvan de lava momenteel actief is. Je ziet de witte rook ook uit de berg komen. Opoho Beach is een mooi strand vol moeders met kinderen, zwemmers en heel veel surfers. Mooi al die bedrijvigheid te zien, mooi om hier over het strand, door de golven zeebriesje erbij, te wandelen. Daarna rijden we langs een Maori huis dat oorsronkelijk in 1875 was gebouwd, door het gouvernement afgenomen, teruggegeven en wederopgebouwd hier.
Te Manuka Tutahi Marae, The Mataatua Waka Replica. Langs de haven zien we ook de Mataatua Canoe Memorial, 2 kano's die daar blijven en alleen met memorial day vervoerd worden. Verderop het einde of begin van de haven: Kohi Point, Whakatne Heads. Aan de overkant van de weg ligt Muriwai's Cave Te Ana o Muriwai, een belangrijke vrouw die in die grot geleefd heeft. Colleen weet ons veel te vertellen over de Maori, wat we erg interressant vinden. Whakatane dankt haar naam ook aan de Maori's.
Dat verhaal zal ik jullie onthouden, ha, ha,.
In het gedeelte hier boven aan de oostkust van NZ wonen nog heel veel Maori's hetgeen duidelijk is aan de "boog" die zij voor hun huis hebben staan. Tijd voor de lunch, die we "thuis" gaan nuttigen. Mijn wasje is intussen ook lekker droog en kan weer schoon mee op reis.
De middag wordt verder ingevuld met een bezoek aan een Berry Farm. Alle soorten bessen (berries)(bramen, blackberries, blueberries, frambozen, aardbeien) worden daar geteelt, je mag naar eigen behoefte plukken en afrekenen, meenmen naar huis of daar iets van laten maken. Ze hebben van alle soorten jam, sausjes, dranken en.......................... ijs.
En dat ijs is overheerlijk beamen na het nuttigen er van. Colleen zet ons af bij de brug en wij wandelen langs de rivier terug naar Barry Ave. Het zonnetje is achter de wolken geschoven, maar dat belemmerd de wandelweg niet. We willen nog wel boodschappen doen, maar Colleen heeft nu internet en dus besluit ik om mijn verhaaltjes bij te werken. Dan is het alweer etenstijd en er wordt wederom een heerlijke maaltijd voorgeschoteld, met als toetje............. verse aardbeien, mmmmmmmmmmmmmmm.
De plaatselijke bui valt uit de lucht, maar wij kunnen terugkijken op een hele fijne, gezellige dag.

P.S. Die zwarte vogels uit Kaikoura zijn Oyster Catchers, waarschijnlijk zat die ene te broeden.
Voor de ingewijde onder ons: familie van de Haematopodidae.

• 04 Januari 2013 - 11:31

Björn:

Geweldig!!!
    Ik zie het enthousiasme terug in het verhaal!
    Maori cultuur is reuze interessant hè!
    Dat zullen jullie in Rotorua ook wel weer zien..
    Esther weet er ook het één en ander van, dus bij De Wolfjes kun je het er ook nog over hebben denk ik!
    Keep up the good life!!!
    xx Björn

• 04 Januari 2013 - 12:04

Agnes:

Ja als ik oud word word jij dat ook ha.
    Bedankt voor vanmorgen jij was de eerste die voor me gezongen heeft, jammer dat je er niet bij bent vandaag, maar dat halen we zeker in, eerst lekker van je reis genieten. Groetjes aan Hans bedankt xxx
    Agnes

• 04 Januari 2013 - 16:36

Marcel:

Hoi Hans en Jeanneke,

Nog de allerbeste wensen vanuit een regenachtig nederland. Zo te lezen hebben jullie het reuze naar jullie zin! Nieuw zeeland is een prachtig land en er wonen heel veel vriendelijke mensen.
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen in Japan.

• 05 Januari 2013 - 20:11

Thea En Bert Van Os:

hoi hoi jeanneke en hans . een beetje laat maar als nog een gelukkig en gezond 2013 met nog veel reis plezier.,wat een prachtige fotos.jullie zijn een echte mooie reis aan het maken . geniet er van ,groetjes bert en thea